Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


izom

2009.03.06
Izomautókról írni alapvetően szórakoztató dolog. Különösen az ha az ember szereti őket. Nos, én szeretem,elég sokat olvastam is róluk és volt is már néhány post velük kapcsolatban. A legszebb az egészben,hogy Amerika megtartja magának a kincseit. Elárasztja Európát mindenféle szedánokkal meg kommersz Mustangokkal,nekünk meg leesik az állunk. És közben Mercedesre vágynak titkon. Ott az a cool-ság netovábbja ha az ember egy SL-65-ös kocsival jár ami egzotikus. Értitek? Egy Új Mercedes egzotikus. Főleg ha egy még gyermekkorú szinésznőcske töri össze. Mégis van egy elit társaság akik idősödő,kopaszodó Hawaii-inges átlagpolgároknak álcázzák magukat a titkuk megtartásának érdekében. De az internet korában elég nehéz titkot tartani. És akkor üstököscsillagként jelenik meg a tárt Wikipédia egén egy olyan autó ami itthon gyakorlatilag mindenki számára ismretlen. Alig készült belőle pár darab.Rögtön megfogott. És  ott tartasz,hogy nézegeted a képeket és azon agyalsz,hogy meg kéne pattanni ebből az országból,de végleg. Na jó,nem csigázlak tovább,tisztelt olvasó: A Dodge Super Bee-ről van szó. A nevét a kis méh-ről kapta ami emblémaként megtalálható volt az autón.  A Dodge akkorban az volt aminek a mai vezetők szzeretnék:Népszerű autógyártó! Mertek izgalmas autókat gyártani. Leszarták a konkurenciát,nem csináltak évekig tartó közvéleménykutatást egy-egy projektről, hanem belevágtak és megcsinálták. Fogták a Dodge Coronet négyajtós szedán negyedik generációját és egyszerűen csináltak belőle egy kétajtós  kupét amerikai módra. A cél egy olcsó izomautó volt amit sikerült is megalkotni ugyanis 3027 dollárba került. A HEMI motor még plusz 33%-ot jelentett többletként,de olyat senki nem rendelt ugyanis a cél pont az olcsóság volt. Ezért fordulhatott elő az,hogy összesen 125 darab készült HEMI motorral.
És most 3 másodperc erejéig gondoljuk meg,hogy vajon mit ér most egy a 125 Hemi motoros példány közül...
Az átlagos modellek 383 köbhüvelykes Magnum motorokkal készültek,a bennük lévő 335 lóerő sem kevés de az igazi csemege mégis a 426-os HEMI lehetett a maga 425 lóerejével. Tehát minden köbhüvelykre jutott egy lóerő. Ez persze ma már nem nagy szám de akkoriban az volt. És igen akkoriban még manuális váltó jutott az izomautókba,mert az olcsóbb volt. És nem fintorgott senki. '69-ben aztán jött a hardtop verzió ahol a Shelby Mustangokgoz hasonlóan megjelentek a sportosságot hangsúlyozó  fékhűtők és a motorháztetőn a hatalmas Hood ami a hűtést szolgálta,nameg jobban el is fért a hat darab karburátor amivel az addigra megjelent 440-es Dodge motort szerelték.Ezt stílusosan six pack-nek becézték.A HEMI felára is 463 dollárra csökkent,igaz ez már másik karosszéria volt és olcsóbb HEMI motor. De ebből is csak 166 darab készült ami elenyésző a 25,727 darab 383-as, és az 1,907 darab 440 Six Pack mellett. '71 volt az az év ami megpecsételte a Super Bee sorsát. Ekkor már valami érződhetett az olajválságból mert megjelent a 340 köbhüvelykes motor is amit ők csak small blokk-ként említenek. Az eladások is visszaestek,és a gyár inkább a Chargert látta jobbnak fejleszteni. Pár évre rá egy HEMI motoros Super Bee-t is nagyon olcsón meg lehetett vásárolni,senkinek nem kellett egy nagy benzinzabáló dög. A sötét korszak áttvészelése után ismét népszerű lett a nagy motor és most már dollártízezreket ér egy-egy példány. Nemrégiben megkísérelték ujraéleszteni a méh-csoportot,és az új SRT8-ból csináltak egy speciális változatot sárga színben:

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

thank you

(ss- super sport, 2009.10.24 17:55)

toom h jó azért van

nem nyilatkozom

(veterán rajongo, 2009.08.13 14:22)

tökre tetszik ez az oldal